Jak často měnit motorový olej ?

Málo kdo si uvědomuje, že motorový olej a jeho kvalita hrají zásadní roli pro životnost motoru jako celku. Mnoho řidičů zcela vědomě kilometry stanovené pro jeho výměnu soustavně přejíždí, čímž konají velmi nenápadnou, přitom ale řízenou likvidaci motoru.

Mnoho řidičů neřeší pravidelné kontrolování předepsané hladiny motorového oleje a spoléhají, až se jim rozsvítí kontrolka, pak tam nalijí litr oleje a jede se dál. Ovšem mnohdy ho ani nemají po ruce, takže se ještě další kilometry vrší. K tomuto chování můžeme pouze dodat, že pokud se Vám rozsvítí kontrolka mazání (kontrola tlaku oleje), tak je již pozdě a motor již trpí olejovou nedostatečností. S tím se již nedostatečně maže turbodmychadlo a další extrémně namáhané součásti motoru. Nakonec se spousta motoristů diví, že jim auto žere olej čím dá více.

Jak často měnit olej v motoru, který není "Long life"?

Správnou otázkou by bylo spíše se zeptat, kdy měnit olej v motoru, abychom mu dopřáli stále kvalitní mazivo. Existují 2 milníky, tedy klasický servisní interval, kde výrobci olejů a vozidel hovoří o výměně po 15.000 km. Co doporučují výrobci automobilů vs. ideální stav? Vše závisí na míře zatížení oleje během celého servisního intervalu.

Oněch 15.000 km je spíše modla pro olej, která je reálná pouze při stálém dálkovém režimu u vozidla, které se prakticky nezastaví a nevystydne. My Vám napovíme ten ideální stav. Pokud chcete s vozem jezdit více let a udržet ho v kondici, měňte motorový olej s krátkým servisním intervalem v rozmezí 7.500 - 10.000 km.

Interval výměny oleje u long life olejů

Jakmile se řekne Long life, tak Vám mnoho majitelů vozidel řekne, že Long life intervaly jsou zlo. A dá se s nimi skutečně v převážné většině souhlasit. Na režim Long life musí být motor nastaven, konstruován a také tomu musí odpovídat jízdní režim.

Oleje jsou koncipované pro vozy, kde převládá dálkový provoz. Jejich výhodou bývá i nižší viskozita, což znamená, že nástup mazání po startu přijde rychleji, než u motorů s viskozitou nižší. Pozor ovšem, long life oleje ale rychleji z třecích ploch stečou na dno motoru po jeho vypnutí.

Náš tip: Výrazným zefektivněním motorových olejů pomocí antioxidačních aditiv se budeme zaobírat v jiném článku, doporučujeme si jej též pročíst. Ale zpět k Long life olejům. 

Někteří výrobci do dnes hlásají, že servisní interval s náplní těchto olejů může být až 30.000 km. Tedy pokud olej výrazně neobohatíte o adiitiva, tak Vám to nedoporučujeme dodržovat, a to ani při dlouhém režimu tras. Ideální stav je zde 15.000-20.000 km. Opět jsme Vám doporučili zkrátit servisní interval výměny oleje o 30%. Kdy měnit motorový olej si nakonec stanovuje majitel či provozovatel vozu nebo servis samotný, tak toto prosím nepodceňujte!

Co ovlivňuje kvalitu oleje - faktory, které mají vliv na délku intervalu

Délku servisního intervalu v první řadě ovlivňuje druh oleje, to jsme si již popsali, ale je spousta dalších ukazatelů, které budou mít zásadní vliv na to, kdy vyměnit motorový olej.

Dalším faktorem je způsob jízdy, zda jste závodník či zda dáte motoru dostatek času se prohřát na optimální provozní teplotu a pak mu teprve nandáte, v případě sportovních genů v mysli.

Prašnost prostředí, kde se vůz pohybuje, je neméně důležitý faktor ovlivňující kondici oleje, v tomto případě i propustnosti olejového filtru. Vše se odvíjí od alkalicity oleje, tedy jeho antioxidační schopnosti si udržet své vlastnosti. Tuto vlastnost můžeme velmi negovat kontaminace oleje s nespáleným palivem, s atmosférickou vlhkostí či provozní kapalinou (chladící).

Samozřejmě do oleje ve formě emisních plynů pronikají saze ze špatně spáleného oleje, což opět vede olej k degradaci a ztrátě strategických vlastností.

Výměna oleje u nového vs. ojetého automobilu

Zde doporučuje jednoznačně dodržovat bez větších rozdílů výše uvedené informace. U nového motoru může být předepsána první servisní výměna dříve, s čím souhlasíme a doporučuje Vám první olej vyměnit maximálně po 5.000 km čí dříve, dle výrobce vozu, pokud to tak stanovuje. V počátku probíhá v motoru rozhodně více abrazivých (brusných) procesů, které kontaminují olej o částečky kovu a minerálů z povrchu motoru.

Drahý olej neznamená kvalitní

V současné době je na trhu nepřeberné množství druhů a značek motorových olejů. Na světe jsou pouze 3 výrobci základového oleje, kde je zásadní jeho čistota, tedy především odloučení látek a minerálů, které motor budou svou přítomností špinit či přímo poškozovat.

Většina problémů s nečistotou neboli karbonizací motoru má svůj původ v kvalitě a čistotě motorového oleje. Svůj podíl na emisích nese pochopitelně i palivo a použitá aditva, ale to je již v jiném článku v naší sekci Tipy a rady.

Jaké oleje doporučujeme?

Lze tedy s jistotu potvrdit, že pokud bude do motoru instalován nekvalitní motorový olej, budou se v něm usazovat karbonové úsady a dekarbonizace motoru bude v časech budoucích na pořadu dne. V našem obchodě nabízíme jedny z nejčistších olejů na světe. Jedná se o produkty výrobce PETRO-CANADA, kde základový olej dosahuje křišťálové čistoty 99,9%. Je tedy zbaven všech nebezpečných látek. Než se umístí do vozidel, je pochopitelně vybaven pořádnou porcí účinných aditiv. A cenou se řadí do kategorie, kdy pořídíte 4L typu Long life pro koncern VW pod 900 Kč! Takže svou volbu oleje pečlivě zvažte nebo nás kontaktujte, velice rádi Vám se správnou volbou motorového oleje pomůžeme.

Mazací plány pomohou s výběrem vhodného oleje

Samozřejmě dobrým rádcem pro konkrétní olej do jednotlivých vozidel jsou mazací plány výrobců. V naší nabídce najdete širokou škálu značek výrobců olejů, jen tedy zmiňme např:

PETRO-CANADA, MOGUL, PARAMO, FANFARO, CARLINE.

Sortimentně pokryjeme v oblasti motorových olejů každý typ motoru a strojů, tedy osobní, nákladní, užitkové vozy, stavební a zemědělské stroje, motocykly, zimní skůtry, lodní motory a další.

Myslete také na to, že při volbě oleje je nutné se držet doporučení (norem výrobce) a dodržujte předepsanou viskozitu oleje. Velkým omylem bývá, když si někdo do klasického motoru nalije olej určený pro sportovní vozy. Toto téma si popíšeme v jiném článku, kde se podíváme, jak se dá špičkový olejem motoru ublížit, jelikož motor není na provoz s viskozitou sportovních olejů přizpůsoben!

Rada na závěr

Je to naprosto jednoduché a může to zásadně ovlivnit životnost motoru a jeho součástí: doporučujeme proplach motoru při každé výměně oleje. Tímto pravidelně zbavíte motor tvrdých karbonových úsad z oblasti pístních kroužků a ventilů. Docílíte tím maximální čistoty motoru pro nový olej, který nebude ihned po svém nalití kontaminován nečistotami, které by uvolnil z motoru díky svým čistícím schopnostem.

Jaké produkty použít

Doporučujeme tedy při každé výměně použít produkt BG 109, který se přidá do zahřátého starého oleje na 30 minut, kdy se nechá motor točit v rozmezí volnoběžných otáček 1200-1300 ot/min. Poté se v co nejkratším čase vypustí či odsaje z motoru ven. Nedoporučujeme s proplachem v motoru nikam jezdit, kromě najetí do dílny apod.

Do nových motorových olejů doporučujeme též pravidelně při každé výměně přidávat antioxidační aditiva, pro benzínové motory BG115, pro dieslové motory je to aditiv BG112. Jedná se o špičkovou a zcela bezpečnou chemii pro Váš motor.

V případě jakýchkoliv dotazů nás neváhejte prosím kontaktovat, jsme připraveni Vám pomoci.

Pro Vás sestavil tým obchodu AMOCAR s.r.o.